FURS je preko portala e-Davki konec prejšnjega tedna marsikateremu samozaposlenemu v kulturi vročil Poziv eDavki – vračilo sredstev, prejetih na podlagi interventne zakonodaje, v katerem navaja, da izvaja postopke nadzora nad izpolnjevanjem pogoja upada prihodkov v zvezi z izplačili interventnih pomoči v letih 2020 in 2021 ter naslovnike obvešča, da na podlagi podatkov, s katerimi FURS razpolaga, ugotavlja, da ne izpolnjujejo pogoja upada prihodkov za prejem določenih interventnih pomoči.
V društvu Asociacija smo preučili nekaj primerov dokumentacije, ki so nam jo posredovali k vračilu mesečnega temeljnega dohodka pozvani samozaposleni v kulturi ter na njihovi osnovi pripravili navodila za postopanje v tovrstnih primerih s primeri vzorčnih besedil, ki jih lahko uporabite pri morebitnem snovanju pojasnil oz. ugovora na poziv, ki ga FURS oddate v obliki lastnega dokumenta (NF-LD) preko portala e-Davki.
V primeru, da na katero od morebitnih vprašanj nismo odgovorili, nam pišite na info@asociacija.si in skušali bomo poiskati odgovor. Članek bomo sproti posodabljali in dopolnjevali.
* V besedilu uporabljeni in zapisani izrazi v slovnični obliki za ženski spol se uporabljajo kot nevtralni za vse spole.
Kot smo že obveščali v članku Pogosta vprašanja: Neodvisna kultura v času epidemije, natančneje v razdelku 1.7 Kako samozaposleni uveljavljajo mesečni temeljni dohodek opredeljen v mega protikoronskem zakonu?, je Zakon o interventnih ukrepih za omilitev posledic epidemije nalezljive bolezni SARS-CoV-2 (COVID-19) – tz. megaprotikoronski paket ali ZIUOOPE za državljane in gospodarstvo za samozaposlene predvidel mesečni temeljni dohodek. Do njega ste bili upravičeni tisti, ki ste lahko izkazali, da so vam prihodki v letu 2020 zaradi epidemije upadli za več kot 10 % glede na leto 2019.
Do pomoči ste bili upravičeni tudi tisti samozaposleni, ki niste poslovali v celotnem letu 2019 oziroma 2020, če so se vam povprečni mesečni prihodki leta 2020 zaradi epidemije znižali za več kot 10 % glede na povprečne mesečne prihodke v letu 2019.
Če v letu 2019 niste poslovali, ste bili do pomoči upravičeni tudi tisti samozaposleni, ki so se vam povprečni mesečni prihodki v letu 2020 zaradi epidemije znižali za več kot 10 % glede na povprečne mesečne prihodke v letu 2020 do 12. marca 2020.
Dodaten pogoj za upravičenost je bil, da je bila vaša dejavnost registrirana najkasneje do 13. marca do uveljavitve zakona. Tisti, ki ste se kot samozaposleni registrirali kasneje, pa do temeljnega dohodka niste bili upravičeni.
Do temeljnega dohodka ste bili upravičeni tudi tisti, ki ste delno zaposleni oz. tudi vsi tisti, ki za posamezni mesec niste bili vključeni za celotni mesec ali za polni zavarovalni čas (glej razdelek 1.8. Kaj lahko storijo samozaposleni, ki so delno zaposleni? Ali so upravičeni do temeljnega dohodka? Ali so upravičeni do plačila prispevkov za sorazmerni delež?).
MegaPKP je pravila MTD opredelil za mesece marec, april, maj ter ob podaljšanju ukrepa za junij 2020.
Pri opozarjamo, da je ZIUOOPE opredelil pogoje za pridobitev MTD ter v tretjem odstavku 37. člena opredelil, da so za upravičenca, ki ugotavlja prihodke po pravilih o računovodenju, merodajni prihodki čisti prihodki od prodaje, ugotovljeni po pravilih o računovodenju, ter nadomestila iz zavarovanja za starševsko varstvo. AJPES pri tem »čiste prihodke od prodaje« tolmači kot »prihodki, ki jih poslovni subjekt ustvari s prodajo proizvodov, trgovskega blaga ali z opravljenimi storitvami na domačem in tujih trgih«
20% padec prihodkov v 2020 glede na 2019 se ugotavlja glede na prihodke od prodaje, ki so določeni po pravilih o računovodstvu. Slovenski inštitut za revizijo nas je preusmeril na definicijo prihodkov po Slovenskem računovodskem standardu.V izkazu poslovnega izida se "Čisti prihodki iz prodaje" izkazujejo v AOP 110; v AOP 124 pa se izkazujejo 768 - Drugi prihodki, povezani s poslovnimi učinki (subvencije, dotacije, regresi, kompenzacije, premije…).
Kot pa smo nadalje obveščali v npr. Pogosta vprašanja: Neodvisna kultura v času epidemije – 2. val, natančneje razdelku Kako samozaposlene uveljavljajo mesečni temeljni dohodek, opredeljen v PKP5?, je po Zakonu o začasnih ukrepih za omilitev in odpravo posledic COVID-19 (ZZUOOP) upravičenka do izredne pomoči v obliki mesečnega temeljnega dohodka oseba, ki je bila registrirana za opravljanje dejavnosti najmanj od 1. septembra 2020 do uveljavitve ZZUOOP in dejavnosti zaradi posledic epidemije COVID-19 ne more opravljati ali jo opravlja v bistveno zmanjšanem obsegu, natančneje pa, če:
a) so prihodki upravičenke v letu 2020 zaradi posledic epidemije COVID-19 upadli za več kot 20 odstotkov glede na leto 2019,
b) ni poslovala v celotnem letu 2019 oziroma 2020, kadar so se ji povprečni mesečni prihodki leta 2020 zaradi posledic epidemije COVID-19 znižali za več kot 20 odstotkov glede na povprečne mesečne prihodke v letu 2019,
c) če v letu 2019 ni poslovala, kadar se ji bodo povprečni mesečni prihodki v letu 2020 zaradi posledic epidemije COVID-19 znižali za več kot 20 odstotkov glede na povprečne mesečne prihodke v letu 2020 do 31. avgusta 2020.
Kot smo še obveščali v razdelku Kako vrniti mesečni temeljni dohodek, če ste ugotovili, da niste upravičeni zanj?, je bil 26.2. 2021 Pravilnik o merilih sorazmernosti pri pogoju ugotavljanja znižanja prihodkov, s katerim se določajo merila sorazmernosti pri ugotavljanja znižanja prihodkov po ZIUOOPE (PKP3), ZIUPDV (PKP4) in ZZUOOP (PKP5), ki velja tudi za temeljni dohodek, in sicer se upravičenost samozaposlenih v kulturi računa po sledeči formuli:
Primera a) in b)
– za leto 2019: (prihodki v letu x 30,4)/število dni poslovanja v letu,
– za leto 2020: (prihodki v letu x 30,5)/število dni poslovanja v letu.
Primer c)
- prihodki 2020 do 31. avgusta: (prihodki v letu 2020 do 31. avgusta 2020 x 30,5)/število dni poslovanja v letu 2020 do 31. avgusta 2020.
- za leto 2020: (prihodki v letu x 30,5)/število dni poslovanja v letu.
V vseh primerih se za obdobje poslovanja (število dni poslovanja) v posameznem letu šteje obdobje, v katerem je prejemnik pomoči registriran za opravljanje dejavnosti.
Ne glede na prejšnji odstavek se v obdobje poslovanja pri prejemniku pomoči – fizični osebi ne šteje obdobje, v katerem njegovo podjetje ni poslovno aktivno zaradi odsotnosti prejemnika pomoči iz razlogov, na katere ni mogel vplivati (npr. bolezen).
Ne glede na prejšnji odstavek se šteje, da je podjetje poslovno aktivno, če je prejemnik pomoči – fizična oseba odsoten zaradi uveljavljanja pravic iz zavarovanja za starševsko varstvo (obdobje prejemanja materinskega, očetovskega in starševskega nadomestila).
Obdobje poslovanja iz prejšnjega člena, v katerem prejemnik pomoči – fizična oseba ni posloval polni delovni čas, se pri določanju obdobja poslovanja v posameznem letu za ugotovitev znižanja prihodkov po drugem odstavku 91. člena ZZUOOP upošteva sorazmerno skrajšano glede na skrajšani zavarovalni čas. Šteje se, da prejemnik pomoči – fizična oseba ni poslovala polni delovni čas, če na podlagi zavarovalne podlage pokojninskega in invalidskega zavarovanja, na podlagi katere je upravičen do pomoči, ni vključen v zavarovanje za polni zavarovalni čas.
Če ste bili prek eDavkov pozvani k vračilu sredstev, prejetih na podlagi interventne zakonodaje, sledite navodilom FURS iz poziva.
Če prek eDavkov niste bili pozvani k vračilu sredstev, sledite navodilom iz prispevka Pogosta vprašanja: Neodvisna kultura v času epidemije – 3. val, razdelek Kako vrniti mesečni temeljni dohodek, če ste ugotovili, da niste upravičeni zanj?
Pregled dokumentacije, ki so jo v strokovno pisarno posredovali samozaposleni v kulturi, ki so prejeli FURSov poziv, napotuje na zaključek, da je FURS v sklopu napovedanih aktivnosti postopkov nadzora nad izpolnjevanjem pogoja upada prihodkov v navezavi na iz javnega poziva vsem upravičencem, pri katerih bi na podlagi vložene dokumentacije morebiti obstajal dvom o neupravičenosti črpanja sredstev iz zadevnega naslova, poslal splošen poziv, pri čemer smo iz obravnavanih primerov zaključili, da v visoki verjetnosti v primeru marsikaterega samozaposlenega v kulturi ne drži trditev organa iz poziva, da so do ugotovitve prišli na podlagi (vse) razpoložljive dokumentacije o finančnem poslovanju prejemnikov poziva.
Naj spomnimo, v FURS je za leto 2020 z objavo Brošure o dohodku iz dejavnosti spremenil do tedaj veljavno interpretacijo ustrezne davčne obravnave prispevkov za socialno varnost pri samozaposlenih (v kulturi), ki se odločajo za ugotavljanje davčne osnove z upoštevanjem normiranih odhodkov, nato za letni davčni obračun za 2020 uveljavitev interpretacije preklical ter njeno uveljavitev z enako utemeljitvijo napovedal za leto 2021. Dokončno in nedvoumno je navkljub Asociacijinim pomislekom v zakonski materiji davčno obravnavo prispevkov za socialno varnost samozaposlenih v primeru razrešila uveljavitev sprememb ZDoh-2 iz leta 2022, natančneje dopolnitev 56. člena zakona, ki je eksplicirala, da se »obvezni prispevki za socialno varnost, ki se nanašajo na socialno zavarovanje zavezanca po tem poglavju, ki jih za zavezanca v skladu s posebnimi predpisi plačuje Slovenija ali samoupravna lokalna skupnost, /…/ ne štejejo za prihodek in se ne priznajo kot odhodek zavezanca po tem poglavju zakona.« ter nadalje, v prehodnih in končnih določbah, da se »spremenjeni 56. člen zakona /…/uporablja že za obračun akontacije dohodnine in dohodnine od dohodka iz dejavnosti za davčno leto 2021.«
V vsem tem času je torej na koncu koncev navkljub spremenjenim navodilom FURS še naprej veljalo, da morate samozaposleni v kulturi – normiranci v letnih davčnih obračunih prispevke za socialno varnost izvzemati. Primeri pa kažejo, da ste številni v primeru oddaje letnih davčnih obračunov za leto 2020 navodilom FURS sledili ter kasneje neizvzete socialne prispevke izvzemali skozi popravke.
Če ste torej ugotovili, da izpolnjujete pogoje, ki opredeljujejo upravičence do pomoči iz naslova interventne zakonodaje, v Asociaciji ocenjujemo, da obstajata dva načina naslavljanja problematike, in sicer:
Možnost 1) Če ste vložili ustrezne popravke, lahko FURSov poziv ignorirate ter dopustite, da vašo upravičenost do prejete pomoči iz naslova interventne zakonodaje ugotovi skozi napovedan nadzor.
Možnost 2) Če ste vložili ustrezne popravke, pa vas nadzor skrbi in. bi nanje organ radi nemudoma opozorili, pa tudi če ste ustrezne popravke oddali, a ste letni davčni obračun morebiti oddali na netočen način (različne možnosti bomo obravnavali v naslednjih korakih), vam svetujemo, da preko eDavkov pisno oddate ugovor oz. pojasnilo, ki ga vložite kot lastni dokument (NF-LD).
Primer glave tovrstnega dokumenta (podatke, ki jih je potrebno dopolniti, smo podčrtali):
***
Finančna uprava Republike Slovenija
Šmartinska cesta 55
1000 Ljubljana
kraj, dan. 9. 2023
Zadeva: Ugovor zoper Poziv eDavki - vračilo sredstev, prejetih na podlagi interventne zakonodaje s številko (vpišite številko dokumenta, ki jo najdete na zgornji levi strani poziva pred opredelitvijo zadeve) z dne (datum pod prej opredeljeno številko)
Spoštovani,
vlagam ugovor zoper Poziv Finančne uprave Republike Slovenije številka (vpišite številko dopisa – enak podatek kot v naslovu) z dne (datum izdaje dokumenta, enak podatek kot v naslovu), s katerim me organ poziva k vračilu sredstev, prejetih na podlagi interventne zakonodaje, saj naj bi na podlagi razpoložljivih podatkov o mojem finančnem poslovanju ugotovil, da do omenjenih prejetih sredstev nisem upravičen_a.
Ugotovitvi organa v celoti oporekam in v izkaz svoje upravičenosti navajam sledeča dejstva in pojasnila:
***
Primer nadaljevanja vloge v skladu z dejstvi najdete v sledečih korakih.
Če ste kot samozaposleni v kulturi normiranci v letih 2019 ali 2020 prispevke izvzemali na način, kot je bila pred širšo dostopnostjo informacij o danes ustreznem načinu izvzemanja prispevkov iz letnega davčnega obračuna pogosta praksa, in sicer da prispevkov niste vštevali v prihodke, ugotovljene po računovodskih predpisih, v Asociaciji menimo, da je smiselno, da organ na to vnaprej opozorite.
Primer nadaljevanja dokumenta (podatke, ki jih je potrebno dopolniti, smo podčrtali):
***
Uvodoma želim organ opozoriti, da sem v skladu z dotedanjo uveljavljeno prakso prispevke za socialno varnost, ki mi jih iz naslova pridobljene pravice kot samozaposlene_ga v kulturi, iz državnega proračuna RS plačuje Ministrstvo za kulturo in niso predmet obdavčitve, kot normiranec_ka izvzemal_a, in sicer na način, da jih v obračunu akontacije dohodnine in dohodnine od dohodka iz dejavnosti nisem prišteval_a k prihodkom, ugotovljenih po računovodskih predpisih (glej VI. 1. DDD-DDD). Prepričan_a sem, da se pogostosti tovrstnega preteklega načina izvzemanja socialnih prispevkov organ zaveda, in da, ker tudi tovrsten, četudi morda danes neustrezen način izvzemanja socialnih prispevkov ne vpliva na ustreznost določitve višine davčno priznanih prihodkov (glej 4. v DDD-DDD), to ni podlaga za FURS-ov poziva.
***
Primer možnega nadaljevanja vloge, ki odraža vaša dejstva, najdete v sledečih korakih.
Ker na osnovi obravnavanih primerov v Asociaciji zaključujemo, da glavnina težav izhaja iz dejstva, da je FURS za leto 2020 spremenil interpretacijo o prepovedi izvzemanja socialnih prispevkov iz prihodkov, ugotovljenih po računovodskih predpisih, ter uveljavitev prepovedi zamaknil na letni davčni obračun za 2021, podal pa je tudi navodila, na kakšen način se v letnem davčnem obračunu izvzema MTD, se prepričajte, da ste v popravkih, na katere želite organ opozoriti, socialne prispevke v ustrezni višini izvzeli v točki 2.6 Izvzem prihodkov zaradi predhodno nepriznanih odhodkov, MTD v ustrezni višini pa v točki 2.8 Izvzem prihodkov iz naslova mesečnega temeljnega dohodka na podlagi ZIUZEOP in ZZUOOP /…/.
Primer nadaljevanja dokumenta (podatke, ki jih je potrebno dopolniti, smo podčrtali):
***
Opozoriti želim, da je FURS za leto 2020 odredil drugačno davčno obravnavo socialnih prispevkov za samozaposlene – normirance, in sicer je zapovedal, da prispevkov za socialno varnost iz prihodkov, ugotovljenih po računovodskih predpisih ni več mogoče izvzemati. V skladu z navodili FURS sem tudi oddal_a svoj letni davčni obračun. Ker pa je organ kasneje za letni davčni obračun umaknil to navodilo, sem (datum vložitve (zadnjega) ustreznega popravka) predložil_a popravke letnega davčnega obračuna ter popravke utemeljil_a s pojasnili, ki sem jih vložil_a kot lastni dokument (uporabite, če ste vložili pojasnila).
Iz vse navedene dokumentacije je razvidno, da ustrezam finančnim pogojem za prejem pomoči na podlagi interventne zakonodaje.
(če želite izpolnjevanje finančnih pogojev na tem mestu še bolj eksplicirati, glejte KORAK 5)
S spoštovanjem,
Ime, priimek
***
V društvu Asociacija ocenjujemo, da dodatno opredeljevanje upravičenosti do prejete pomoči iz naslova interventne zakonodaje sicer ni potrebno, saj bo FURS za ugotavljanje upravičenosti v vseh primerih samostojno moral opraviti nadzor in preverjanje dejstev. Če pa želite, spodaj opredeljujemo primer tovrstnega načina eksplikacije, ki ga vstavite na ustrezno mesto vaše vloge.
Primer nadrobne opredelitve relevantnih podatkov o finančnem poslovanju:
2019 | 2020 | |
Prihodki, ugotovljeni po računovodskih predpisih (1.) | Vpišite ustrezno višino sredstev | Vpišite ustrezno višino sredstev |
Višina plačanih prispevkov za socialno varnost (2.6) | Vpišite ustrezno višino sredstev | Vpišite ustrezno višino sredstev |
Višina prejetih sredstev iz naslova MTD po interventni zakonodaji (2.8) | / | Vpišite ustrezno višino sredstev |
Davčno priznani prihodki
(1-2+3) |
Vpišite ustrezno višino sredstev | Vpišite ustrezno višino sredstev |
Če želite - v društvu smo sicer mnenja, da to ni potrebno - lahko v skladu s formulo iz Pravilnika o merilih sorazmernosti pri pogoju ugotavljanja znižanja prihodkov izračunate in v vlogi opredelite tudi odstotek upada prihodkov (glej KORAK 1 ter izračunaj skladno s formulo, kot velja za posamičen primer).
Članek je nastal v okviru dejavnosti Servisa Asociacije, kjer boste našli še več informacij o zakonodaji, sprejeti v okviru tz. Protikoronskih paketov. Pogoje uporabe Servisa lahko preberete na tej povezavi.